Årets skivor: 50-41
Reglerna är enkla. Jag listar mina femtio favoritskivor från det gångna året och skriver en kortare motivering. Den enda begränsningen är att varje artist endast får ha med en skiva. Låt det roliga börja!
Bästa spår: Deuce
Bästa spår: Her Smoke Rose Up Forever
Bästa spår: 1904
Bästa spår: Inner Redoubt
Bästa spår: Bisou Magique
Bästa spår: Dimple
Bästa spår: The Existence of Time
Bästa spår: The Wake
50.
Indian Wells
Night Drops
Ibland kan det vara bra att hålla saker och ting enkla. Fler
kryddor betyder inte nödvändigtvis en godare soppa.
Night Drops låter väldigt mycket som urtypen dubstep från
London –06. Mörkt och underground och sådär. Loopar doppade i bakgatornas trögt
flytande tjära, som i långsam takt förändras för bästa och starkaste
atmosfäriska effekt. Men det görs så väl att en viss igenkänningsfaktor inte
spelar någon större roll.
Trots att röstsamplingar saknas helt lyckas Indian Wells bygga
en stämning som väldigt få artister i genren ens kommer i närheten av. Steget
till Burial känns inte helt orimligt på en kommande skiva. En stor eloge för
det härligt hemmasnickrade soundet.
49.
James Blackshaw
Love is the Plan, The Plan is Death
Tänk dig en lägereld, i vildmarken, en sommarnatt.
Stjärnorna glittrar som förbjudna skatter på ett becksvart himlavalv. Elden
slickar den kyliga luften och sprider värme och ljus till de nära nog. Under
filtar sitter dina vänner. Två hemligt förälskade i varandra, med händerna
fumligt hoptrasslade, sjunker långsamt närmare varandra.
Tänk dig allt det. Så tar någon fram en gitarr. Och spelar.
Och spelar. En sång för natten, för gemenskap och för kärlek. Den som aldrig
dör, åtminstone inte i sommarnattens svalka. Svagt flimmer framför ögonen från
drickan som sipprades. Doft från sommarblomster, blandas med fuktig jord och
stickande rök. För alltid här och tillsammans. I utkanten av vindskyddet,
någonstans i ödemarkens vildvuxna skogar finns vänskapens epicentrum. För
alltid, all tid.
Så är det att lyssna på James Blackshaw.
48.
The Tallest Man On Earth
There's No Leaving Now
Låt mig ställa er en fråga. Har The Tallest Man On Earth
utvecklats sedan debuten 2006?
Alltså, jag menar, överhuvudtaget? Är det inte exakt samma
kille vi hör sjunga och spela underbart vackra och jordnära låtar på äkta Bob
Dylan-maner? Rent stilistiskt, har det hänt någonting? Nej, det har väl inte
det. Rent produktionsmässigt? Inte det heller. Men hans texter då? Det är ju
inte exakt samma, men tematiken och strukturerna känns igen.
Kort och gott är det tio nya låtar. Av väldigt hög kvalitet
förstås. För när det kommer till kvalitetsmässig stabilitet är det få som
kommer i närheten av The Tallest Man On Earth. När det kommer till att ta till
nya verktyg är det däremot få som är så konservativa.
Så låt mig ställa er en andra fråga. Spelar avsaknaden av
faktisk utveckling någon som helst roll när konceptet redan från början är så
pass tidlöst? Nej, jag tänkte väl det.
47.
Nachtmystium
Silencing Machine
Jag inbillar mig att det finns en viss frustration i black
metal-världen just nu. Det känns som att vill ge genren ett bättre anseende,
utan att tumma allt för mycket på vad som utmärker stilen från början. Tyvärr
stannar majoriteten av experiment på patetiskt dåliga stadier. Men det finns
undantag.
Kvelertak försökte med poppiga inslag. Liturgy testade
hipsterattityden. Krallice blev hypnotiska.
Men de som kanske lyckats allra bäst är Nachtmystium. Med
säker precision svetsas de experimentella inslagen ihop med de typiska
gitarrackorden så sömlöst att det inte finns något alternativ till dem – de
måste bara vara där. Aldrig blir det konstlat eller bara gjort för sakens
skull.
Även om Silencing Machine är en av de mest klassiska
plattorna bandet släppt ifrån sig duggar de intressanta inslagen tätt. Men
överlag har fokus flyttats en aning mot de mer traditionella inslagen. Mer
fokus på själva låtarna, kanske man kan säga. Och här finns väldigt lite att
önska utöver vad vi får. Intensiva spår, tyngre spår, skränigare spår. Ibland
en saxofon, ibland en röstsampling, ibland duktigt panorerade trummor. Alltid
sömlöst integrerade i resten av ljudväggen.
Nachtmystium blandar skräck med romantik, på klassiskt black
metal-stuk, på årets mest nytänkande och unika metal-platta. En riktigt sexig
resa genom blodiga ritualer och helvetets ringar, må jag säga.
Bästa spår:
Borrowed Hope and Broken Dreams
46.
Sir Richard Bishop
Intermezzo
Förra året släppte Colin Stetson sin New History Warfare
Vol. 2 – Judges. Det var musik i en stil jag aldrig någonsin vågat närma mig,
och den tog mig med storm. På förhand trodde jag aldrig att något sådant skulle
falla mig i smaken, i slutet av året var det en av de skivor jag älskat allra
mest.
Nu har väl Sir Richard Bishop egentligen inget att göra med
Colin Stetsons saxofonutsvävningar. Men det jag vill säga är att Intermezzo
innebär ett nästan lika stort uppvaknande som Judges gjorde. Jag trodde liksom
aldrig att instrumentell, gitarrdriven musik av den här sorten skulle kunna
bringa en sådan stämning, närhet och passion hos mig.
Det är nio spår, där varje låt känns som en egen liten
sketch. En idé av hur något kan låta. En simpel grund som sedan under ett par
minuter får växa fram och ta form, innan det är dags för nästa idé att ta över.
Allra bäst blir det på det femton minuter långa mittspåret. Sir Richard Bishop
ger här låten verkligen den tid den behöver för att formas i långsam takt mot
bästa möjliga resultat.
Och resultatet, blir magiskt.
45.
Holograms
Holograms
I en liten klubb i centrala Barcelona trängs jag med knappt
hundra andra personer. På den minimala scenen framför oss trängs de fyra
medlemmarna i det svenska post-punkbandet Holograms. De slår på sina instrument
och skriker i tungt fördröjda mikrofoner. Publiken hoppar och skriker i
förtjusning. Säkerhetsvakten kämpar förgäves mot det smärre kaos som exploderar
fram under ett par av de mest ösiga låtarna. Det är instängt, trångt, svettigt,
skränigt och högt. Det är punk!
Det är roligt är hur oerhört snälla de ser ut. Blonda och
välkammade och när de ber publiken att strunta i vakten eftersom ”we don’t like
control” känns attityden sådär älskvärt påklistrad. Och jag menar det som något
bra. Det blir så mysigt.
Vilket också känns av på skivan. Tolv ösiga, galet snärtiga
och välskrivna låtar. Med texter som försöker vara revolutionära och bryta mot
vuxenvärlden, men mest blir gulliga. Det känns som om Holograms gör sitt bästa
för att vara så punkiga som möjligt. Kanske man kan säga att de misslyckas med
det, men i gengäld blir de en av de mest egensinniga punkarna jag hört på
länge. Mörk och hård yta, med ett sött och gulligt inre. Med några av årets
bästa låtar att mosha till.
Kvällen slutade med att sångaren tog av sig byxorna och slog
sönder scenen.
Bästa spår: Monolith
44.
Melody's Echo Chamber
Melody's Echo Chamber
Neo-psychadelia måste vara en av de sexigaste
genrebeteckningarna som finns. Och 2012 har minsann inte varit ett dåligt år
för den udda lilla subgenren. Tame Impala förbättrade varje liten beståndsdel
från debuten. Animal Collective förvirrade med (nästan) lika många konstigheter
som vanligt. Deerhoof blev elektroniska.
Men allra bäst gick det för nykomlingen Melody’s Echo
Chamber. Knappast en nykter låt, men väldigt många drömska omgivningar och
diffusa melodier. Det går lätt in, men håller sig även kvar långt efter att den
sista tonen tynat bort. Det är knark med biverkningar, av den goda sorten.
Sinnesförhöjande även efter rusets pik.
En färgsprakande, fyllig och svävande skiva om landet bortom
den tredje dimensionen.
43.
Scott Walker
Bish Bosch
Besviken över att jorden inte gick under den 21:a december
som vi var lovade? Besviken över att du inte fick se världen brinna? Besviken
över att alla inte fick se sina liv smulas sönder inom loppet av ett par
sekunder?
Scott Walker är här för att trösta dig. Välkommen till
helvetet på jorden.
42.
Monolake
Ghosts
Ett hus. Gammalt. Vid skogens slut. Svart träd på tomten.
Mot grådisig himmel. Tomt fält. Inuti huset – kallt. Fuktig luft. Mögel. Svart,
polerat trä. Klassiska målningar bakom flagnad tapet. Kristallkrona på sniskan.
Naken man i gasmask, i trappan. Halvnaken kvinna i vit, transparent kjol, på
sängen. Blod på händerna. Glasskärva. Tippad spritflaska. Långsamma droppar mot
bucklat golv. Cigarettstumpar bränner träet. Någon i källaren. Mystisk man,
hopkurad. Svarta ringar runt ögonen. Flicka i luften. I snöre. Svart lugg. Blek
hy. Röda läppar. Dinglar. Bil på grusväg, utanför. Lång kvinna, kostym,
portfölj. Allt i svart. Skallig dvärg. Ger paraply. Fälls ut. Regn. Mot huset.
Spruta, med gift, hon bär i handen. Mannen i gasmask. Raglar fram. Öppnar i
spasmisk rörelse. Huggtänder mot hals. Stick. Bakåt, faller. Vitt framför
ögonen. Gyttja i sinnet. Död.
Monolake för dig till en plats långt borta. Utan återvändo.
41.
Billy Woods
History Will Absolve Me
När Billy Woods rappar lyssnar jag. Noggrant. Så att jag
verkligen inte missar något.
Jag lyssnar för att han har något att säga. Om det hårda
livet, kärleken och världen i stort. Även om hans persona är av den råare
typen, känns han inte tillgjort gangsta (något jag för övrigt avskyr). Han är
hårdnackad eftersom att han måste, för att livet i the hood kräver det. Inte
för att han vill skryta om det.
Jag lyssnar för att hans röst ber mig att göra det. Han
spottar orden med en tyngd som flyttar berg. Så satans rakt i ansiktet. Men
fortfarande utan att irriterande skrytsamhet. Inget tröttsamt braggande om
goldteeth, bitches och swag här.
Jag lyssnar för att produktionen spränger väggar med både
styrka och finess. Det är beats som låter som beats bör. Väl utvalda samplingar
och skön rytm, enkelt men välgjort. I motsats till all de löjligt purple haze-
och gucci-dränkta sound vi hör idag.
Billy Woods gör riktig hiphop, med intressanta texter,
underbart flow och originella beats. En skiva för dig som förlorat hoppet om
samtidens hiphop.
Nästa del kommer när den är klar.
Kommentarer
Skicka en kommentar